My Sweet Kindergarten

Τετάρτη 17 Ιανουαρίου 2018

Χρόνος είναι,κύκλους κάνει.Εποχές και μήνες.

Ξεκινήσαμε να μιλάμε σιγά σιγά για το χρόνο και τα κομμάτια του,τις εποχές και τους μήνες.Επειδή πρόσφατα αναφερθήκαμε στα κλάσματα, σκέφτηκα να προσεγγίσουμε το χρόνο με αυτόν τον τρόπο.Έφερα στην τάξη έναν κύκλο,χωρισμένο σε 4 κομμάτια.Κάθε κομμάτι είχε και διαφορετικό χρώμα.Εξήγησα αυτό ακριβώς στα παιδιά,ότι αυτός ο κύκλος είναι ο χρόνος,που χωρίζεται σε 4 διαφορετικά κομμάτια.Και πρώτα πρώτα τους ζήτησα να μου δείξουν και να γράψουν το 1/4,τα 2/4 κτλ..

Έπειτα,προσπαθήσαμε να καταλάβουμε ποια είναι αυτά τα 4 κομμάτια.Καταλήξαμε ότι είναι οι εποχές.Και τώρα,έπρεπε να αποφασίσουμε ποιο χρώμα αντιστοιχεί σε κάθε εποχή.Τελικά,είπαμε ότι το άσπρο θα είναι ο χειμώνας,λόγω του χιονιού,το πράσινο θα είναι η άνοιξη λόγω του ότι την άνοιξη όλα ανθίζουν,το γαλάζιο το καλοκαίρι,γιατί πηγαίνουμε στη θάλασσα και το πορτοκαλί το φθινόπωρο,εξαιτίας των πορτοκαλί φύλλων.Στη συνέχεια,επάνω σε κάθε χρώμα τοποθετήσαμε και τα ονόματα των εποχών,σύμφωνα με την αρχική φωνή τους.Τέλος,για να τα θυμόμαστε λίγο καλύτερα,σε κάθε εποχή,βάλαμε και ένα διακριτικό.Στο χειμώνα μια χιονονιφάδα,στην άνοιξη ένα λουλούδι,στο καλοκαίρι τον ήλιο και στο φθινόπωρο ένα πορτοκαλί φύλλο.


Για να δούμε λίγο καλύτερα όμως την κάθε εποχή.Πρώτα φτιάξαμε τα παζλ των εποχών.Κάθε φορά τα παιδιά, έπρεπε να αναφέρουν σε ποια εποχή ανήκει το δέντρο.Τα παζλ είναι από εδώ:http://pro-sxolika.blogspot.gr/2014/09/blog-post_28.html

Έπειτα,συνεχίσαμε,τοποθετώντας τη σωστή εικόνα κάτω από κάθε δέντρο.Το παιχνίδι το εκτύπωσα από εδώ:http://www.freehomeschooldeals.com/free-four-seasons-sorting-printable/

Και αφού ολοκληρώσαμε με τα παραπάνω παιχνίδια, είπαμε να κουνηθούμε και λίγο.
Πήρα τα 4 κομμάτια με τις εποχές και τα τοποθέτησα στο χώρο.Όσο ακουγόταν το ντέφι,τα παιδιά έπρεπε να κινούνται γύρω τους.Μόλις σταματούσε το ντέφι,έλεγα μία λέξη ή φράση και τα παιδιά έτρεχαν να ακουμπήσουν το σωστό χρώμα.Για παράδειγμα,αν έλεγα "παγωνιά",έπρεπε να ακουμπήσουν το χειμώνα.Αν έλεγα "ανοίγουν τα σχολεία",το φθινόπωρο κοκ..Για να παίξουμε καλύτερα το παιχνίδι και να μην υπάρχει συμφόρηση,χωριστήκαμε σε ομάδες.
Εδώ οι πιο γρήγοροι,ήδη πρόλαβαν και ακούμπησαν το χειμώνα..


Και αφού είπαμε και παίξαμε όλα αυτά τα ωραία,ζωγραφίσαμε και την αγαπημένη μας εποχή και φυσικά αιτιολογήσαμε το γιατί.Παρακάτω,μία από τις αγαπημένες μου απαντήσεις..τρυφερή παιδική ψυχή..


Το παράθυρο το εκτύπωσα από εδώ:www.teacherbythebeach.com/2015/11/seasons-freebies.html

Το δεύτερο μέρος, ήταν οι μήνες του χρόνου.Αρχικά,πριν τους τοποθετήσουμε και αυτούς στον κύκλο του χρόνου,ήθελα να δουλέψουμε λίγο τα τακτικά αριθμητικά,πρώτος,δεύτερος κτλ..
Έτσι, έφερα στα παιδιά μία "πολυκατοικία"χωρισμένη σε 12 ορόφους και τους είπα ότι εκεί μένουν οι 12 μήνες.Εμείς,έπρεπε να βρούμε σε ποιον όροφο μένει ο κάθε μήνας και να τον βάλουμε σπίτι του.Πρώτα τακτοποιήσαμε τους αριθμούς των ορόφων και μετά σε κάθε όροφο και το σωστό μήνα.Είχαμε δίπλα μας έναν πίνακα αναφοράς με τους μήνες,τον οποίο και συμβουλευόμασταν.Το αποτέλεσμα ήταν αυτό:


Στη συνέχεια,έλεγα στα παιδιά σε ποιον όροφο να ανέβουν και να μου πούνε ποιος μήνας μένει εκεί.Έπειτα οι ρόλοι άλλαξαν και ένα παιδί αναλάμβανε κάθε φορά να λέει στο άλλο σε ποιον όροφο να ανέβει.Είχα εκτυπώσει και ένα ασανσέρ από κλιπ αρτ και ανεβοκατεβαίναμε με αυτό.Άρεσε πολύ στα παιδιά!


Έπειτα επιστρέψαμε στον κύκλο του χρόνου για τοποθετήσουμε και τους μήνες.Είπαμε ότι κάθε εποχή έχει τρία παιδιά.Σε κάθε μήνα, είχα βάλει δίπλα το διακριτικό που είχε και η κάθε εποχή,ώστε να αντιστοιχίζουμε έτσι τους μήνες με τις εποχές.Απλά,έπρεπε τα παιδιά να προσέχουν τη σειρά των μηνών, γιατί όπως είπαμε και λίγο πριν με την πολυκατοικία, κάποιος έρχεται πρώτος,δεύτερος κτλ..




Στο τέλος,για να κατανοήσουμε καλύτερα ότι όντως ο χρόνος είναι ένας κύκλος που επαναλαμβάνεται συνεχώς,είπα να κάνουμε το εξής:βάλαμε στη μέση του κύκλου έναν ήλιο.Κάθε φορά ένα παιδί,κρατούσε στα χέρια του μία μπάλα,που συμβόλιζε τη γη.Ξεκινούσε, λοιπόν και έκανε έναν κύκλο γύρω από τον ήλιο,ενώ οι υπόλοιποι τραγουδούσαμε ''η γη γυρίζει γύρω απ' τον ήλιο,η γη γυρίζει γύρω απ' τον ήλιο,η γη γυρίζει γύρω απ΄τον ήλιο και πέρασε ένας χρόνος".Το παιδί,έπρεπε να σταματήσει στο ίδιο μήνα,από τον οποίο ξεκίνησε.Αν έκανε 2 κύκλους τότε λέγαμε ότι πέρασαν 2 χρόνια.3 κύκλους ότι πέρασαν 3 χρόνια κτλ..(Λίγη μέθοδος Μοντεσσόρι,δεν έβλαψε ποτέ κανέναν 😉)

Επίσης,όσον αφορά τους μήνες,παίξαμε και το παρακάτω παιχνίδι, στο οποίο τα παιδιά έβλεπαν τα ονόματα των μηνών και έπρεπε να τα αντιστοιχίσουν με τη σωστή εικόνα.Είχαμε και έναν πίνακα αναφοράς πάλι,για περισσότερη βοήθεια.Τις εικόνες με τα ονόματα, τις πήρα από εδώ:http://xwrapaidiwn.blogspot.gr/2011/06/blog-post_21.html


Βάλαμε με τη σειρά τα βαγόνια σε αυτό το τρενάκι, το οποίο βρήκα εδώ: http://www.lamaestrachiara.com/inglese/schede-operative/months/months_seasons.htm και απλά έγραψα στα ελληνικά τα ονόματα των μηνών.


Και τέλος,κάναμε μία μικρή κατασκευή για να την πάρουμε σπίτι και να κάνουμε και εκεί λίγη εξάσκηση.Αυτή η κατασκευή δεν είναι τίποτε άλλο, παρά ένας κύκλος,στον οποίο χρωματίσαμε τα κομμάτια των εποχών,κολλήσαμε σωστά τα σχέδια,τα ονόματα των εποχών και των μηνών και βάλαμε από επάνω ένα άλλο κομμάτι κύκλου με διπλόκαρφο για να γυρίζει.Από το άνοιγμα φαίνεται κάθε φορά η εποχή στην οποία βρισκόμαστε,ενώ ο μήνας θα σημειώνεται από τα παιδιά με έναν συνδετήρα ο οποίος έχει πάνω του κολλημένο ένα πομ πον,έτσι για τσαχπινιά!


Μου άρεσε πολύ επίσης αυτή η κατασκευή-παιχνίδι που είδα εδώ:http://dzieciakiwdomu.pl/2015/11/nauka-miesiecy-kreatywnie.html




Έχοντας ένας πίνακα αναφοράς για βοήθεια,νομίζω ότι τουλάχιστον τα νήπια,μπορούν να ανταπεξέλθουν μια χαρά!

Ανάμεσα σε όλα τα άλλα που κάναμε,ακούσαμε και αυτό το υπέροχο τραγούδι από το Διονύση Σαββόπουλο με τίτλο: Στου καινούριου χρόνου την αυλή..



Αυτά για σήμερα!!!Και συνεχίζουμε...

Δέσποινα💜

















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου